|
|
|
|
Recenzje książki
- Cezary Sikorski o spotkaniu sonetów Fietkiewicz- Paszek i obrazów Wójcika (artykuł ukazał się w kwartalniku szafa nr 39, 2012)
link
- Cezary Sikorski - o sonetach inspirowanych obrazami
Beksińskiego (artykuł ukazał się w kwartalniku szafa,nr 42, marzec 2012)
link Maciej Dobrzański ,,Rzecz o sonetach", Kwartalnik, październik 2011.
link - Joanna Mieszkowicz, maj 2012
link - Weronika Górska (ArtPapier, 1 stycznia 2012, nr 1(193))
link
- W Latarni Morskiej, czasopiśmie literackim z Kołobrzegu (miasta położonego niedaleko Trzebiatowa) recenzję zamieściła Jolanta Szwarc
link - Uwagi do recenzji Jolanty Szwarc znajdujemy na blogu Leszka Żulińskiego. Są one na tyle ważne, iż dobrze te dwa teksty czytać razem
link
- Paweł Bernacki pisze o Próbach wyjścia na łamach Cegły
link - oraz na łamach Portalu Księgarskiego ksiazka.net.pl
link
- Leszek Żuliński pisze o Próbach wyjścia (oraz o debiutanckiej książce Izy - Portrecie niesymetrycznym) na łamach Gazety Literackiej MIGOTANIA (nr 2/2011, s. 51) pt. Nowa autonomia starego jak świat świata. Na temat sonetów Izy czytamymiędzy innymi: Fietkiewicz dzięki swej wyobraźni znalazła (...) nowe pole dla własnej tożsamości, ekspresji i "wewnętrznego dialogu". A o książce: jest to książka bibliofilska, luksusowa, piękna i wyrafinowana sama przez się.
link - Leszek Żuliński o wieczorze w
Niewinnej Abstynentce 4 stycznia 2012.
link
- O Próbach wyjścia w tym samym numerze MIGOTAŃ pisze Teresa Rudowicz w recenzji O próbach wyjścia (Gazeta Literacka MIGOTANIA, nr 2/2011, s. 53): "Próby wyjścia" to przemyślana i konsekwentnie zrealizowana propozycja czytelnicza dojrzałej i doskonale piszącej poetki. Jestem pewna, że narobi sporo zamieszania i na pewno nie pozostanie niezauważona. Nie ma wyjścia, przecież to poezja - nomem omen - najwyższej próby.
link
- Karol Samsel pisze o Próbach wyjścia na łamach Salonu Literackiego (www.salonliteracki.pl) w artykule pt. Nowe Galaad (o "Próbach wyjścia" Izabeli Fietkiewicz-Paszek):
Poetka dokonuje zaskakujących syntez i transpozycji materiału malarskiego na
literacki: wśród sztalug Fietkiewicz-Paszek znajduje się Beksiński, Kahlo,
Bosch, Chagall, Rembrandt i Wójcik. W poezji autorki Portretu
niesymetrycznego sonet okazuje się nowym rodzajem emblematu, w nim jako
gatunku najpełniej wypełnia się funkcja komentatorska wobec dzieła malarskiego. Fietkiewicz-Paszek wydaje się mówić jeszcze więcej – nie tylko ikonologia
sonetu, lecz także jego metafizyka jest tym, co może zostać przedstawione, stać
się w tekście przedmiotem opisu. Sonety są nie tylko ekfrazami, lecz także
ekspozycjami świata realnego, w tym: ekspozycjami tzw. zdarzeń metafizycznych –
życia i śmierci.
link - Na łamach Gazety Kulturalnej (XII/2011) trzy sonety Izy Fietkiewicz-Paszek z książki "Próby wyjścia" omawia Ewa Klejman-Gogolińska. M.in. pisze: "Skrzypek" to Żyd, "Łyżka mleka" (drugi obraz
Chagalla w książce "Próby wyjścia") to judaizm, a
"Samotność" (trzeci obraz) to diaspora, rozpad, zagłada. Tylko trzy
obrazy, tylko trzy sonety, cały żydowski świat, cała żydowska tragedia, cała
tragedia świata, który na to dał pozwolenie.
link - Na łamach Angory (nr 3/2012, 22 stycznia 2012) dostrzeżona została odmienność dwóch publikacji Zaułka Wydawniczego Pomyłka. Książki Izabeli Fietkiewicz-Paszek "Próby wyjścia" i Cezarego Sikorskiego "Monadologia stosowana". Agnieszka Freus zauwazyła, iż wszystko [co robi Pomyłka] - papier, krój czcionki, materiał ilustracyjny - jest staranne. A o poezji Izy Fietkiewicz-Paszek i Cezarego Sikorskiego, że to poezja uczona, tzn. wyrosła na czytaniu filozofii, leteratury wysokiej i oglądaniu dzieł sztuki, ale jednocześnie bardzo prosta, odnosząca sie do pytań, które stawia sobie każdy człowiek.

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|